Karanténa...obraťte situaci ve svůj prospěch

05.11.2020

Karanténa, to je téma, o kterém slyšíme dnes a denně, ovšem po karanténě jarní jsme už nejspíše všichni doufali, že se tato situace nebude opakovat. Pro mnohé z nás už to začíná být skoro noční můra, být doma a vyčkávat, co ještě dalšího přijde. Co takhle vytěžit z této situace maximum? 

Pokud jste v těchto dnech zůstali doma, máte např. home office a snažíte se být v bezpečí, věnujte čas zejména sobě a svým blízkým. Teď je ta správná chvíle, kdy se můžete zaměřit na sebe, svůj jídelníček, spánek, pohyb, své blízké, ale také na vše, na co při běžném pracovním vytížení nemáte čas.


Po jarních zkušenostech už asi tušíme, co nás čeká. Ale v mnohém se situace změnila. Oproti jarnímu "vyčkávání" jsme tentokrát mohli skočit do karanténního života rychleji.

Přechod na home office asi nebyl takovým překvapením, mnohem dříve jsme začali pracovat tak, jako bychom byli reálně  přítomni v práci. Ne každý má ale to štěstí pracovat z domova. Obrovská spousta lidí pracuje v přísnějších hygienických podmínkách, ale nezměněném procesu, jiní řeší, co bude dál, protože místo, kde pracují je uzavřené.

1. Výživa

Už velmi dlouho přemýšlíte o ozdravení svého jídelníčku? Nejste spokojeni s tím, jak vypadáte? Necítíte se dobře? Tohle je ta pravá chvíle, kterou můžete využít ve Váš prospěch. 

Často se během dne stravujeme mimo domov, nevíme po čem sáhnout a nakonec se stane, že nezvolíme tu nejlepší variantu. V této situaci ovšem o svém jídle můžete více přemýšlet. V obchodech vybírejte potraviny, které nepodléhají rychlé zkáze. Vyzkoušejte celozrnné těstoviny místo klasických, nebo si kupte třeba červenou nebo divokou rýži. Nezapomeňte ale ani na ovoce a zeleninu, které by měly být součástí každého jídla.

A že se bojíte kupovat nebalené pečivo, a tak jíte jen bílé rohlíky? Nevadí, jistě dokáže dobře zastoupit jakékoli jiné pečivo, jen myslete na přísun zeleniny, aby byl zajištěn dostatečný příjem vlákniny, jehož zdrojem může být právě celozrnné pečivo. 

Jezte pravidelně, 3x - 4x nebo 5x denně, to je na Vás, jen nezapomínejte, aby v každém jídle byly všechny potřebné živiny - bílkoviny, sacharidy (+vláknina) i tuky.

Pitný režim 

Pitný režim je základem celého dne, i našeho jídelníčku. Naše tělo je tvořeno asi z 60 % právě vodou (dle věku, pohlaví apod.). S vodou umíme velmi dobře hospodařit, ale nepodceňujme její doplňování. Pijte pravidelně, nenechávejte veškerý příjem na večer. Měli bychom vypít alespoň 1,5 l tekutin během dne (a další přijmout jako součást stravy). Žízeň je již známkou začínající dehydratace

2. Pohyb

Na cvičení prostě nemáte čas? A kolik času jste ušetřili tím, že netrávíme hodiny v obchodech, nebo někteří z nás necestují do práce? 


I kdyby to bylo jen 10 minut, které jsme si schopni najít, i ty se počítají. Ideální je, abychom denně pohybové aktivitě věnovali alespoň 30 minut v kuse. Zároveň jste jistě četli, že bychom měli denně ujít 10 000 kroků, ale už jste to zkoušeli? Při běžném pracovním vytížení a zejména sedavé práci je to v některé dny prostě nadlidský úkol

Internet je plný videí na cvičení- s pomůckami, bez nich, těch kde se více skáče i těch, která nám pomáhají s pružností. Vyberte si takové, které Vás bude bavit, které nevzdáte při prvním zadýchání se a ideálně takové, podle kterého byste si s chutí zacvičili i zítra, a i další dny. Pokud si najdeme nyní zálibu v pohybu, který Vám bude zlepšovat náladu, pomůže pročistit hlavu a pomůže nám třeba i zpevnit tělo, pak to více než dostatečně splní cíl. 

A pokud je to možné, vyrazte také do přírody. Myslete na zdraví své i všech kolem, vyrazte třeba do lesa, a třeba ujdete svých prvních 10 000 kroků.

3. Spánek

Spánek je často podceňovanou složkou zdravého životního stylu. Spát bychom měli ideálně 6-8 hodin. Kratší doba není dostatečná. Pokud spíme příliš málo, postupně se kumulují důsledky nedostatečné vyspání a snižuje se naše koncentrace, zhoršuje se rozhodování.

Spánek bychom neměli podceňovat. Ideální je chodit spát a vstávat s co největší pravidelností

4. Rodina a Vaši blízcí

Pro někoho je představa, že bude trávit téměř 24 hodin každý den se stejnými osobami trochu děsivá, pro jiné je to největší potěšení.

Zkuste najít rovnováhu tak, aby všichni byli spokojení. 

Každý jsme jiný a liší se i naše společenskost, nebo radost z času jen pro sebe.

Nezapomínejme na rodinu ani přátelé a komunikujme spolu. Pokud není možné se sejít, zavolejte si. A pokud potřebujete čas jen pro sebe, řekněte si o něj, ať se nezhoršuje atmosféra ve vašem domově.

Zaměřte se na to nejdůležitější ve své situaci

1. Lidé na "home officu"

  • využijte čas, který běžně strávíte na cestě do práce a z práce, např. na ranní protažení, krátké posilování (nebo i delší) nebo na procházku, a pokud nestíháte snídat když chvátáte do práce, využijte onu chvíli právě na snídani
  • pokud nejste zvyklí pracovat z domova, vyčleňte si čas na práci a Váš volný čas, někdy je to to nejnáročnější na celém home officu
  • doplňujte pravidelně tekutiny - denně bychom měli vypít min 1,5 l tekutin, ideálně vody
  • najděte si systém, který bude splňovat požadavky kladené zaměstnáním a bude vyhovovat Vám
  • najděte si čas na rodinu a přátelé, pokud se nemůžete vidět, alespoň si zavolejte


2. Lidé, kteří chodí do zaměstnání

  • hlavně na sebe dávejte pozor
  • posilujte svou imunitu správnou výživou, konzumujte dostatek zeleniny a ovoce
  • odpočívejte a snažte se být co nejvíce v psychické pohodě


3. Lidé, kteří jsou doma, jelikož jejich zaměstnání je "zavřené"

  • využijte čas na všechny potřebné a dlouho odkládané činnosti
  • najděte si nový zájem nebo koníček - čtěte, vzdělávejte se v zajímavém oboru, cvičte, vařte nebo cokoli jiného
  • neprokrastinujte - spousta času může vést k pocitu "nevím kde začít", proto si případně vytvořte seznam
  • soustřeďte se na sebe